Eigen werk 03-Feb-2021

Terug naar overzicht

Verslag van het eigen werk van 7 april 2021.
Foto 8 — Vreetzucht. — Wim Goverde. — 3 stemmen.

Mooi deze eekhoorn van zo dicht bij. Je kan hierbij geen flits gebruiken vandaar waarschijnlijk de hoge iso waarde. Hij staat er goed gekaderd op. Ook achtergrond is mooi van kleur. Jammer dat er nu ruis zit bij het koppetje van de eekhoorn. Maar ik vind hem verder echt geweldig. Voor mij de nr.1
Leuke eekhoorn die aan het bufferen is. Licht komt er mooi op. Jammer dat de iso zo hoog is waardoor er ruis en onscherpte ontstaat.
Gezien de andere instellingen zal het niet anders hebben gekund. Toch knap in beeld gebracht.
Foto 8 Vreetzucht : Eekhoren mooi in beeld gebracht goede achtergrond . ik zelf zou hem gespiegeld hebben dat lijk mij sterker nu loopt men uit de foto dan niet ook jammer dat het oog niet helemaal scherp is en iets verder in beeld had ook mooier geweest.
dit vind ik mooi als ze zo bij je in de tuin komen en er dan ook nog zo een foto van kan maken weet niet of het een uit snijding is goed gedaan voor mij de beste.
Er zit wat ruis in de foto bij bekijken op ware grootte, maar is niet echt storend. Het is bij dit type foto’s altijd de keuze tussen een verhoogde ISO waarde of kleiner diafragma getal (grotere opening). De hogere ISO geeft ruis, een kleiner diafragma getal geeft verlies aan scherptediepte. In dit geval is de goede keuze van de combinatie gemaakt. Een langere sluitertijd is meestal niet mogelijk , omdat die beestjes nooit goed stil zitten. De eekhoorn komt nu mooi los van de onscherpe achtergrond.
Goeie scherpe foto.
Zeer mooie foto van een eekhoorntje met voor hem iets lekkers bij zich.
Lijkt wel een foto vanuit een schuilhut gemaakt
Kleuren zijn goed en de onscherpte van de achtergrond is perfect.
Haarscherp.
Deze foto is met 3 stemmen goed voor een gedeelde eerste plaats.
Ik vind dat de foto niet op de juiste plaatsen scherp is. Misschien heeft de fotograaf het bewust gedaan maar ik heb toch het oog liever scherp.
Mooie compositie met mooie scherptediepte
Het licht op de vacht is mooi.
Voor zover ik kan zien is alleen het hoofdje niet helemaal scherp
Wim van harte gefeliciteerd.

Foto 1 — Upsite down. — Corrie Moerenhout.— 1 stem.

Erg leuk gevonden iets apart en scherp in het de bal .
Mooie scherpe foto door een glazen bol. Staat ook mooi recht in het midden. Goed over nagedacht
Waarom zitten er vouwen in de achtergrond? Door die vouwen ontstaan er storende schaduwen en lopen de pijlen in het onderste deel van de foto niet meer recht. Verder mist de foto een groot stuk scherpte. Alleen de pijl in het midden van de bol is scherp en toont zelfs een beetje van de structuur van het laken. De brandpunt keuze voor deze opname (212mm) is niet de juiste geweest. Zelfs niet met een diafragma van F14. Met een groothoek zou een stuk meet scherptediepte verkregen kunnen worden en zou ook de achtergrond scherp kunnen zijn.
Gemaakt met tabel top.
De pijl in de glazen bol is goed scherp.
Leuk gedaan.
Zeer leuk en creatief bezig geweest.
De plooien ontstaan doordat de stof in de bol is gedrukt
Mooi hieraan is dat de pijlen in de bol naar beneden wijzen en op de stof naar boven.
De scherpte had misschien net iets beter gekund.
Of misschien minder scherpte zodat alleen de bol scherp is
Ik vind het wel leuk om met deze middelen tot mooie resultaten te komen.

Foto 2 —Dromen over toen. — Coby de Jong. — 1 stem

Oké, deze is goed gezien met de manier fotografie houd ik niet van.
Vind ik een moeilijke foto om te beoordelen
Foto van naakte man scherp. (van Erwin Olaf ?) Man op voorgrond erg aanwezig. Wel grappige titel.
Jammer dat er wat weinig ruimte aan de bovenkant zit en dat het zwart van het pak geen tekening meer heeft. De opbouw van de foto zit goed in elkaar. Alleen bruin tinten, zwart en grijs in de foto. Het kunstwerk verticaal in het midden maar niet in het horizontale vlak. De leegte aan de rechterkant geeft iets extra’s aan de foto.
Als je deze foto in de kamer aan de muur hangt heb je een echte Erwin Olaf aan de muur hangen.
Maar deze foto vind ik ook erg goed van opbouw.
Ook zeer rustig van kleur.
Niets storend , zeer fijne foto om te zien.

Foto 3 —Genieten. — Erik Meesters.— Geen stemmen.

Erg goed gezien ook met de lijst er om heen, zo krijg je diepte in de foto en rond de lijst wat onscherpte komt mooi over.
Leuk doorkijkje van spelende kinderen langs het water. Kader staat mooi in het midden maar daardoor is de horizon een beetje scheef. Wel goed gezien van de maker (ster).
Hele mooie foto van 4 kinderen die naar het water kijken. Compositie oké. De omlijsting heel mooi gekozen. Mooi scherp.
Deze foto heft geen lijst nodig, want het kader waar binnen de foto is gemaakt vormt die al. Het totale beeld had iets lichter mogen zijn, dan komt de foto wat frisser over. De witte kajuit van het schip trekt wel direct veel aandacht wat het hoofdonderwerp (de kinderen) wat te kort doet. Ik vraag me af wie het meest geniet dekinderen of de (groot)ouder die de foto maakte.
Kinderen staan en zitten bij het water.
Het lijkt koud.
Scherp en een goede compositie.
Lijst is niet nodig denk ik.
Zeer mooie foto van je kinderen / kleinkinderen.
De rand past er heel goed bij.
Het idee is volgens mij dat de foto vanuit een vogelkijkhut is gemaakt.
In plaats van vogels deze kinderen die niets in de gaten hebben.
Goed gedaan hoor.

Foto 4 — Woersverlaat. — Jo van Miert.— Geen stemmen.

De foto vind ik maar een plaatje om naar te kijken weinig inhoud in. En de tittel is ook maar uit de lucht gegrepen naar mij menig, misschien zie ik het verkeerd, dan is dat maar zo.
Ik kan hier niets over vertellen. Sorry
Mooie foto. Wel jammer dat er zoveel bomen voor het huisje staan. Compositie oke. Mooie rustige foto.
Jammer dat de foto schuin staat (de verticale muren van het huis hellen naar links). Het huis stoort hoe dan ook in de foto. De zwanen trekken meteen de aandacht. Eerst de zwaan in het midden van het water en dan de zwaan op het nest. Vervolgens vallen ook de eend en de meerkoetjes op. Het eilandje komt mooi uit.
De horizon van de foto staat scheef.
Een beetje matte foto.
Het bomeneiland staat voor mij te groot in beeld.
Echt een landelijk plaatje.
Toch denk ik dat het meer om de zwaan op het nest gaat.
Samen met vader zwaan.
Dit valt nu eigenlijk in het niet.
Het is een beetje te recht voor zijn raap gefotografeerd.

Foto 5 — Katjes. —- Wim Goverde. — 3 stemmen.

Prachtige foto van bloeiende katjes. Mooi het zonlicht erop waardoor je mooie kleuren krijgt.
Op het juiste plek scherp
Hele mooie foto van katjes. Korte scherptediepte maakt de foto extra mooi. Mooi dat de omlijsting in dezelfde kleur is gekozen als de katjes. Prima foto.
Divers stadia van katjes aan een wilgentak. Met een iets langere sluitertijd (opname was 1/800 sec) en een wat kleinere lens opening zou er iets meer scherpte in zitten zonder dat de achtergrond storend scherp wordt. Het gele kader, in de kleur van de katjes, doet naar mijn mening te veel afbreuk aan het beeld.
Frisse foto.
Mooi van kleur en scherptediepte.
De gele rand maakt het geheel zonnig.
Zeer mooie frisse foto van de katjes in het voorjaar.
Helemaal niets op aan te merken.
De lichte tinten in de achtergrond passen geweldig bij de katjes.
De gele rand daar in tegen is een kwestie van smaak.
Maar het is niet mijn smaak.
Maar toch met drie stemmen een gedeelde eerste plaats .
Wim van harte gefeliciteerd.

Foto 6 — Trein Gemist. —- Ad Nieuwlaat.—- Geen stemmen.

Leuk gevonden. Is volgens mij al een oud station wat niet meer gebruikt wordt. Jammer dat de klok er niet helemaal opstaat
Trein gemist. De scherpte is oke. De titel past goed bij de foto. Wel had ik graag de hele klok op de foto willen zien.
Scherpte ligt op de goede plek in de foto, die duidelijk niet in Nederland is genomen. De groene lamp(?) in de linker bovenhoek is een tegenhanger voor de rode lamp links onder. Het zwart in het dak achter de tekstborden heeft geen tekening meer. Had die er wel in gezeten als een iets langere belichtingstijd was gekozen? Er zit wel wat humor in deze foto. Welke trein gaat dan wel als de volgende niet gaat?
Leuke foto goed gezien.
Aardig in beeld gebracht.
Was wel nieuwsgierig naar de tijd.
Het boeiende in deze foto is natuurlijk het feit dat de volgende trein niet meer gaat.
Misschien wel nooit meer of alleen op die dag dat is niet duidelijk.
Door het zo in beeld te zetten staat er weinig storends op de foto.
Zodra je uit gaat zoemen komen er vaak veel storende elementen bij.
Mooie foto maar mist spanning

Foto 7 — Zeeslak. —- Leen van Miert. —- 1 stem.

Een goede foto goed scherp , meestal zie je onscherpte door dat je door het glas fotografeert , hier is dat niet , heel goed gezien.
Foto gemaakt in een aquarium. Door de lage sluitertijd is de foto niet echt scherp.
Zeeslak. Hij zal er best goed op staan maar deze foto zegt mij verder niet zoveel. Sorry.
De bovenkant van de slak valt net buiten de dieptescherpte van de foto. Een wat hogere ISO waarde en kleinere lensopening zou dat wellicht kunnen verhelpen. De compositie had beter gekund door de slak niet precies in het midden van de foto te plaatsen. Waar de ruimte zou moeten zitten is onduidelijk, want welke kant gaat de slak uit. Moeilijk te definiëren waar de voor en achterkant van de slak zit. De kleur is wel goed ondanks dat door water is gefotografeerd.
Deze foto is gemaakt tijdens een diepzeeduik of in een aquarium.
Zeeslak is redelijk scherp.
De omgeving er om heen is minder mooi.
Ik denk gemaakt in een aquarium.
De felle kleur van de zeeslak trekt de aandacht.
Hij zit wel in een natuurlijke omgeving.
Toch ook een klein beetje te recht toe recht aan gefotografeerd.
Maar hoe het beter of mooier kan zou ik zelf ook niet weten.

Foto 8 — Eerst uit praten. —- Toon Erkelens. — 3 stemmen.

Erg goede opname, ook met de weerschijn in het water van de bomen en ganzen.
Mag wel de foto van de maand zijn voor mij,
Je ziet dat hij (of zij) echt iets aan het vertellen is. Ik zou de foto anders uitsnijden want ik vind de bomen links teveel.
Leuk tafereeltje. De scherpte ligt hier op de voorste bomen. En wordt bij de ganzen alweer iets minder. Misschien was f8 hier meer op zijn plaats geweest. Misschien was dat niet mogelijk omdat dan de sluitertijd te lang werd.
Weinig mis met deze foto. Hij had wat verder ingezoomd /uitvergroot mogen worden. De ganzen komen dan nog iets beter in beeld. Nadeel is dat de “pratende” gans wat onscherp is aan de nek en kop. Waarschijnlijk heeft die zijn hoofd kop niet stil gehouden bij het maken van de foto. Aan de bosrand en het water te zien zou die wel scherp moeten zijn. De weerspiegeling, de onscherpte in de achtergrond het contrast passen allemaal in deze foto.
Leuk moment van twee kijvende vogels.
Mooie weerspiegeling in het water.
De horizon op een mooie plaats.
Als de foto iets meer was doorgedrukt was hij wat mooier van kleur geworden.
Nu een beetje flets.
Met drie stemmen ook deze foto een gedeelde eerste plaats.
Toon gefeliciteerd.

Foto 9 — Kalmthoutse Heide. — Hans Moerenhout.— 1 stem.

Ook een hele goede foto erg scherp, beetje te maar dat mag wel, de lucht boven zier er goed uit.
Zo ook de weerschijn van de bomen in het water komt er goed in terug.
De maker kwam wel met natte voeten thuis denk ik. Goed voor een 2e plaats.
Mooie foto. Compositie oké. Goed dat hier voor een panorama foto gekozen is.
Een panorama uitsnede van het natuurgebied. Het contrast en/of de scherpte in de foto is te ver opgevoerd. Daardoor wordt het beeld onnatuurlijk. Het lijkt erop dat aan de verkeerde knop in het bewerkingsprogramma is gedraaid om tekening in de lucht te krijgen en tekening in de rest van de foto te houden. Van de originele opname zou de lucht wat mogen worden tegenhouden of de schaduwen wat worden doorgedrukt of beide. Dan is het resultaat een stuk natuurlijker. Het resultaat is dan het beste als het gedaan wordt op het RAW bestand van de foto. In een JPG of TIFF zit te weinig informatie om een goed resultaat te krijgen.
Deze foto komt op mijn PC korrelig over.
Het lijkt of hij sterk is uitvergroot.
De kleuren zijn mooi en de compositie is goed.
Op mijn telefoonscherm komt hij beter over.
Een foto waar aandacht aan is besteed.
Het formaat is ten eerste al goed gekozen.
Panorama is zeer passend voor landschapsfotografie.
In dit landschap is van alles te zien , hoe langer je er naar kijkt hoe meer je ontdekt.
De scherpte is perfect het verscherpen past ook bij deze foto.
Het geheel komt echt natuurlijk over

Foto 10 — Overreden. — Corry Dubbelman.— Geen stemmen.

Je moest wel goed kijken wat je eigenlijk zag in deze foto.
Heel apart gezien , zo het is net op er een waas over de foto zit. Ja, wat zit er nu onder word wel nieuwsgierig er van.
Een moeilijke foto. De onderste rand van de foto is goed wat kleur en contrast betreft. Er zit wel een vreemde structuur overheen. Lijkt of er door een raam is gefotografeerd met afstand tussen de ruit en de lens. Dan kan er storende spiegeling ontstaan. Het midden en de bovenkant van de foto hebben veel te weinig contrast en lijken een kleur zweem te hebben. Ook hier weer die vreemde structuren in het beeld. Aan de rechterkant van de foto is nog net een randje van een lijst te zien net als in de hoek rechts onder. Foto gemaakt vanuit een rijdende bus misschien?
Een puzzelfoto.
Drie verschillende vlakken
Of er is geshopt of het is een spiegeling gezien de matte tinten bovenaan.
Een foto met humor.
Als je de foto van boven naar beneden analyseert dan zie je eerst een bestelbusje dat van een berg afrijd.
Dan zie je gesteente , maar dan raak je het spoor kwijt.
Het gesteente was over gegaan in een rolgordijn.
Dit is zo wijd omlaag getrokken dat er nog net poppenbeentjes onder uit komen.
Heel goed gezien.
Door de weerspiegeling hier en daar wat rare vlekken maar dat in onvermijdelijk.